maandag 21 april 2008

Wing!!!

Afgelopen zaterdag heb ik mijn laatste vlucht gevlogen. Deze check heb ik gehaald en dat betekend dat ik hier klaar ben! Ik krijg hiermee een wing en mijn CPL (commercieel brevet). Vandaag was de wing uitreiking door de training manager op het platform. Ik blijf nog een paar dagen van de zon genieten hier en vrijdag middag vlieg ik naar Nederland. Zaterdag kom ik aan.

Hier krijg ik mn wing

Voor het laatste toestel waar ik mee gevlogen heb

Wing

zaterdag 19 april 2008

Camelback Mountain

Midden in Phoenix ligt een berg die er vanuit de lucht niet erg hoog uitziet. Afgelopen zondag (de warmste dag tot dan toe) ben ik met m’n Belgische vrienden en iemand uit Malta de berg gaan beklimmen. Toen we naast de berg stonden was hij ineens toch een stuk hoger! Na de klim hadden we een mooi uitzicht over Phoenix (eigenlijk hetzelfde als ik elke dag heb).

Camelback

Phoenix

Ik, Goedele en Ben

Jeremy, Ben, ik en Goedele

zaterdag 12 april 2008

Navigeren

Afgelopen week heb ik weer veel gevlogen. De hele week ben ik bezig geweest met IFR navigatie. Hiermee moet je een route plannen via vaste routes, deze indienen bij de verkeersleiding en die helpen je met het vliegen daarvan. Omdat de vluchten wat langer duren en het mogelijk is om meerdere vluchten achter elkaar te doen kan ik wat verder weg van Phoenix plannen.

Maandag ben ik naar Yuma geweest (tegen de mexicaanse grens en Californie aan). Omdat dit 2 uur heen en 2 uur terug vliegen is zat ik op de heenweg achterin bij Geran. Ik heb de terugweg gevlogen.

Dinsdag stond ik voor 4 uur op het rooster dus ben ik heen en weer naar de Grand Canyon gevlogen. Dat vliegveld wordt vooral gebruikt voor rondvluchten door de Grand Canyon dus alle groepen toeristen stonden me raar aan te kijken toen ik in mn gekke pak aan kwam lopen. Tijdens deze vlucht heb ik m’n instructeur enthousiast proberen te maken om de dag erna naar Las Vegas te gaan.

Woensdag stonden Paul en ik beide op het rooster met dezelfde instructeur dus toen mochten we naar Las Vegas! Ik vloog de heenweg en er was veel te zien. We zijn over de Grand Canyon gevlogen, over de Hooverdam en daarna zagen we Las Vegas snel liggen. Na een lastige landing op het grote internationale vliegveld (veel zijwind, recht tegen de zon in, veel turbulentie en tot vlak voor de baan veel te hard vliegen om niet irritant te zijn voor de boeings) parkeerde ik het toestel vlak naast te strip. Twee piloten die zakenjets vliegen hebben ons afgezet op de strip en daar hebben we gegeten bij Treasure Island. De terugweg vloog Paul. De opstijgen was erg gaaf want je vliegt vanaf het midden van de verlichte stad en de strip kon ik nog lang zien liggen.

Donderdag stond er ook een leuke trip op de planning (Phoenix, Palm Springs, LA, San Diego, Yuma, Phoenix) maar onze instructeur wilde niet te laat thuis zijn dus helaas moesten we vanaf Palm Springs alweer terug.

Toch nog even snel gokken

Ik, Paul en mijn instructeur

De strip

Zwemmen

dinsdag 1 april 2008

Los Angeles

Na een week vol met cancellen van vluchten ben ik een weekend naar LA geweest. Zaterdag ochtend om 5 uur vertrokken we en om een uur of 12 kwamen we aan in LA. Na het inchecken in ons hotel zijn we meteen naar downtown gegaan waar we hadden afgesproken met de Belgische (en een uit malta) studenten van mijn school. In downtown waren wat hoge gebouwen te zien en in een klein park liepen we een filmset op. De set zelf was maar klein maar er waren heel veel mensen en vrachtwagens bij dus het leek nog wat.

Na downtown hebben we de metro genomen naar Hollywood. Daar hebben we de walk of fame bekeken. Hierna zijn we via Beverly Hills en Bell Air naar Santa Monica beach gereden waar we op de pier wat hebben gegeten.

Op zondag zijn er naar Universal studios geweest. Hier hebben we een tour gedaan door de filmstudio’s en zijn we het pretpark in geweest. Op het moment dat wij er waren werden onder andere Desperate Housewives en CSI opgenomen. Verder reden we over veel gebruikte filmsets.

Gister had ik mijn nachtsolo. Deze vlucht vond ik de leukste tot nu toe! Phoenix ziet er echt geweldig uit als het donker is. Vanavond vlieg ik weer in het donker dus ik verheug me er nu alweer op!

Walk of fame

Universal studios

maandag 24 maart 2008

San Diego

Afgelopen weekend zijn we Phoenix ontvlucht en zijn we naar San Diego geweest. Deze stad is een uur of 7 rijden van mijn huis.

Zaterdag zijn we begonnen met het bekijken van downtown San Diego. In de haven daar liggen cruiseschepen en een vliegdekschip welke niet meer gebruikt wordt sinds de eerste Irak oorlog. Dit schip zijn we in geweest. Het is wel erg knap hoe ze vliegtuigen kunnen landen op het dek. Ik heb met mijn Piper Arrow toch een stuk meer ruimte nodig!

Nadat we nog even in de haven hebben rondgelopen zijn we via de Coronado bay bridge naar een eilandje gereden. Hier hebben we op het strand gelopen. S’avonds zijn we nog even in de jacuzzi beland in ons hotel.

Zondag zijn we naar Seaworld geweest. Dit was veel leuker dan ik had verwacht. We hebben een show bekeken met dolfijnen, een met orka’s en een met zeeleeuwen. De rest van de dag hebben we in de attracties gezeten. De wildwaterbaan was weer lekker Amerikaans. Ze moeten je hier natuurlijk veel natter maken dan in Europa. In plaats van dat er wat water naar binnen spettert komen er nu golven water het bootje in. Langs de kant van de route staan spuiten waar Amerikanen de bootjes nat spuiten voor $0,25 per keer. Hier kwamen wij dus drijfnat uit wat opzich niet heel erg is met 30 graden.

Het vliegen gaat niet heel snel de laatste tijd. Er zijn redelijk wat vliegtuigen kapot en omdat de mensen bij de planning niet zo goed kunnen plannen moet ik regelmatig mijn vlucht cancellen. Ik moet nu nog 23 vluchten dus het einde begint al heel langzaam in zicht te komen.

Ons hotel

Dolfijn

zondag 9 maart 2008

Korte update

Nadat ik drie weken geleden mijn VFR eindchecks heb gehaald ben ik begonnen met het vliegen op instrumenten (IFR). Ik mag hierbij niet naar buiten kijken dus ik moet vliegen met een kapje op mijn zonnebril. In het VFR vliegen wist ik waar ik was door punten op de grond maar omdat ik deze niet meer kan zien moet ik hiervoor bakens gebruiken. Hier oefen we nu veel mee. Ik vlieg nu met een nieuwe instructeur. Naast het vliegen moet ik ook 8 vluchten doen op een simulator. Dit is nodig om de procedures te oefenen en ik heb hiervan al 5 vluchten gedaan.

Verder heb ik de laatste weken niet meer ondernomen dan zwemmen. De zomer is eindelijk eens echt begonnen sinds een paar weken dus met elke dag rond de 25 graden en vollop zon is het goed uit te houden.

De zonsondergang is hier elke dag weer erg mooi

Zo ben ik hier dagelijks te vinden

Vandaag was het slecht weer: We zagen deze wolk...

Hiermee zie ik er belachelijk uit tijdens het vliegen.

De Sim

vrijdag 15 februari 2008

Apache Trail

Vorige week heb ik weer een kleine road trip gedaan over de Apache Trail. Deze route ligt vlakbij, ten oosten van Mesa, en gaat dwars door de bergen naar een groot meer. Deze route werd vroeger gebruikt door de Apache indianen om door de Superstition Mountains te komen. Het is erg mooi daar en met vollop zon en 25 graden was het heerlijk om daar te rijden.

De rest van de week heb ik weer elke dag gevlogen. Mijn volgende vluchten zijn de eindchecks van VFR. Het eerste gedeelte hoop ik dus volgende week af te ronden. Dit staat gelijk aan een privé vliegbrevet in Nederland. Hierna begint het vliegen op instrumenten (IFR).

Sinds ruim een week vlieg ik niet meer op de Piper Archer. Ik vlieg de rest van de tijd in Amerika op een Piper Arrow. Dit toestel is wat complexer en een stukje sneller.

Naast het vliegen hebben we hier niet veel meer gedaan dan Bassie en Adriaan kijken en wat leren bij het zwembad.

Piper Arrow

maandag 4 februari 2008

Schieten

Zaterdag heb ik mijn laatste solo vlucht gevlogen. Deze vlucht duurt vier uur en daarom moest ik ver vliegen. Ik ben naar het stadje Yuma geweest. Dit ligt tegen de Mexicaanse grens. De tocht ernaartoe was bijna alleen maar boven de woestijn dus het was best saai. Op de terugweg ben ik een stukje door Californie gevlogen. In totaal heb ik bijna 800 kilometer afgelegd in deze vlucht.

Vandaag ben ik naar een shooting range geweest met Paul en Geran. Hier heb ik voor het eerst geschoten. Het was best leuk om te doen en het richten is veel makkelijker dan ik had gedacht.

Beretta

Ik in actie

Deze heeft het niet overleefd

zondag 27 januari 2008

Navigeren

Afgelopen week heb ik navigatievluchten gedaan. Op maandag (Sedona) na, waren dit solo vluchten. De vluchten duren wat langer dus ik had daardoor tijd om verder weg te gaan.

Dinsdag heb ik een rondje Phoenix gedaan. Daar deed ik drie uur over. Onderweg ben ik in een dorpje in het noordoosten even gestopt. Daarna ben ik door een militair gebied gevlogen waar de straaljagers trainen. Over de radio kreeg ik waarschuwingen vlak voordat er straaljagers voorbij schoten. Ook de piloten van de straaljagers kregen regelmatig bericht over waar ik was.

Donderdag ben ik naar een vliegveld geweest waar oude toestellen worden neergezet om gesloopt te worden of om ooit nog eens te gebruiken. Ze staan daar in de woestijn zodat ze zo min mogelijk worden aangetast door het weer. Er waren vooral veel toestellen van NorthWest. Dit was erg leuk om te zien.

Vrijdag ben ik het westen gaan verkennen. Hier is eigenlijk weinig te zien. In een uur tijd heb ik niets anders gezien dan zand, cactussen, een paar huizen en een trein van kilometers lang.

747

Motoren missen

Op de grond

Zonder landingsgestel

Volgende week is hier de finale van de Superbowl. De amerikanen worden al gek.